Waarom tegen?

Alternatief 4

Na onderzoek maakte de Werkvennootschap in 2019 een Altenatievenonderzoeksnota (AON) bekend waarin 7 mogelijke alternatieve trajecten werden voorgesteld voor de Noord-Zuid verbinding in Limburg.

Begin 2020 hebben wij ons verenigd als buurtcomité en de buurt bevraagd over wat men vindt van een omleidingsweg in algemene zin en een oostelijke omleiding.

In mei 2020 hebben wij onze bemerkingen en vragen bij de voornamelijk Oostelijke omleiding bij de Werkvennootschap ingediend en gevraagd om te mogen deelnemen aan het debat.


Tegen een omleiding

Wij zijn tegen eender welke omleiding om diverse persoonlijke maar ook maatschappelijke redenen.

De voornaamste reden is dat er bij een omleidingsweg opnieuw verschillende tientallen hectaren natuur opgeofferd moeten worden. Bij een doorgang met tunnels is het verlies aan open ruimte en natuur beperkt.

Natuur? Is een boom meer waard dan een mens? Niet echt maar zonder bomen kan de mens niet leven. We hebben de bomen nodig, ze zuiveren onze lucht en geven ons zuurstof. Een omleiding geeft ons minder open ruimte, minder natuur, méér luchtvervuiling.


Denk ook aan de verdroging die meer en meer optreedt. Onze tuinplanten kunnen we nog (kraantjes)water geven maar de lange periodes van droogtes die we de laatste jaren meemaken plegen een aanslag op onze bomen en bossen. En op het grondwater, het verstoort de hele waterhuishouding in de grond en de beken in de buurt.

Ok, men probeert te compenseren. Maar die compensatie is beperkt, als ze al wordt uitgevoerd. Meestal is het geld op als men daarmee moet beginnen.

Bovendien versnippert onze natuur meer en meer en hebben de dieren en de bossen minder ruimte en vergroot de kans dat de dieren ongevallen veroorzaken bij het oversteken van wegen.

Ook het geluid van zo een baan in de buurt moet je niet onderschatten. Met een omleidingsweg zullen er gezinnen zijn die aan beide kanten van hun huis mogen 'genieten' van geluidoverlast. Ze zitten tussen 2 wegen gevangen.

Met de wegen die we nu hebben geraken we er ook, niet? We hebben onze natuur al genoeg verziekt, en het klimaat al genoeg verstoord, vind je niet? Laat ons nu echt beginnen met de betonstop!


Voor een doortocht!

Inderdaad, dus zijn we vóór een doortocht om de voor de hand liggende reden dat die baan er al ligt.
Men spreekt bovendien over de modal shift, de bedoeling dat mensen nadenken over hun mobiliteit en bijvoorbeeld voor fiets en openbaar vervoer kiezen waar mogelijk.

Daarom neemt men direct de spartacus lijn op in de oplossing voor Noord-Zuid, in de vorm van een sneltram.

Daarom kiest men er ook voor het aantal rijvakken in elke richting te verminderen naar 1 over het hele traject. Van Lommel tot Hasselt. En is er dus genoeg ruimte om de tramlijn te bouwen op de bestaande baan.

De bouw van de tunnels veroorzaken helaas een redelijk aantal onteigeningen maar dit biedt tegelijk mogelijkheden voor verbetering van de bovengrondse infrastructuur, nog veiliger verkeer, vernieuwde en betere huisvesting, leefbare dorpskernen en nieuwe kansen voor de lokale economie.

We horen u denken ... dat is er toch ook met de omleiding? Inderdaad, maar deze zaken komen als laatste, als de omleiding er ligt, als de tramlijn er ligt. Wie weet is het geld dan op of beslist een nieuwe regering anders ...


Feedback

Ben je nu tegen de omleiding, of tegen de doortocht met tunnels? Laat het ons weten via dit formulier en argumenteer waarom!


... vergeet voor een keer hoeveel geld een miljoen is ...