3 varianten op de oostelijke omleiding

De overgebleven alternatieven

Van de 7 uitgewerkte alternatieven voor de Noord-Zuid verbinding blijven er nog 2 over.

  1. Alternatief 3: doortocht over de huidige Grote Baan in Houthalen-Helchteren met tunnels

  2. Alternatief 4: oostelijke omleiding, deels ondertunneld

In het voorjaar zal de Vlaamse overheid een van beide alternatieven kiezen. In de tussentijd zullen de alternatieven verder verfijnd worden op basis van reacties van alle belanghebbenden.

Waar staan we nu

Voor het oostelijk tracé (alternatief 4) heeft men 3 varianten uitgewerkt. Bedoeling is dat daarvan uiteindelijk één gekozen wordt. Inspraak is nog mogelijk, we hopen uw argumenten via dit formulier te mogen ontvangen!

De onderstaande afbeeldingen maken het niet meteen duidelijk maar vanaf ergens achter de Souwstraat (kort bij de oude rijkswacht) tot aan Europark wordt een boortunnel voorzien onder de Hofstraat door. Achter Espa komt de tunnel bovengronds waar een verkeerswisselaar voorzien wordt voor toegang van en naar Europark.
Daarna wordt de omleidingsweg bovengronds doorgetrokken richting de voormalige kazerne in Helchteren.

Aan de Kazernelaan trekt men de weg doorheen de kazerne om deze via een grote bocht te verlaten ter hoogte van de Vinkebemde. Daar gaat de weg verder doorheen landbouw-en natuurgebied om daarin via een wijde bocht aan te sluiten bij de huidige Grote Baan in de huidige bedrijvenzone. De bocht in het gebied van de kazerne zou nog kunnen verschuiven richting Kazernelaan zelf. De geluidshinder zou ‘beperkt’ worden door de weg (2 x 1 rijstrook + pechstrook = ca. 40 m breedte) doorheen de kazerne in een sleuf te leggen.

Bochten dienen om de snelheid te beperken tot 70 km/h.

De omleidingsweg gaat binnen het gebied van de kazerne meteen naar links, passeert aan de grens met de kazerne door het landschappelijk waardevol landbouwgebied en bos voorbij de uitloper van de Dooldreef, gaat verder doorheen het gedeelte van het Doolbos in de zone naast de watercollector en het Doolbos aan de overzijde van de Eikelbosstraat om dan verder richting de landbouwgronden aan de Doolstraat en de Heidestraat te gaan, om tenslotte aan te sluiten bij de Grote Baan ter hoogte van het huidige bedrijventerrein. De weg zou ter hoogte van het huidige bos achter het kasteel De Dool overkapt worden om er een ‘landschapselement’ mee te creëren. Een aangepast ecoduct voor auto’s s, fietsers en wandelaars wordt ter hoogte van de Eikelbosstaat voorzien.

in hetzelfde traject als bij variant 2 beschreven, maakt men een uitvergrote bocht in het domein van de kazerne wat eventueel een maximum snelheid van 90km/h toe te laten.