in de media

En dan nog het stikstof dossier ...

Onderstaande artikels verschenen deze week in de media. Als actiecomité hebben wij in onze opmerkingen al gewezen op het feit dat de natuur niet verder belast mag worden met fijnstof- en stikstof uitstoot. Wanneer we de kaart van De Standaard erbij nemen en inzoomen op het mogelijk tracé, blijkt duidelijk dat de gebieden op het omleidingstraject en ten oosten ervan sterk onder druk staan.

Hopelijk zal dit dossier ook een impact hebben op ons omleidingsalternatief en wordt er resoluut gekozen om de natuur niet verder aan te tasten en te gaan voor een ondertunneling van de Grote Baan.


Naar het artikel


2 combinatiealternatieven in zicht

De werkvennootschap heeft de feedback van de publieke raadpleging ter harte genomen en gekeken of de voordelen van de 3 overgebleven alternatieven (2 doortocht tracés met tunnels en 1oostelijke omleidingsweg met tunnel) versterkt kunnen worden en de nadelen geminimaliseerd worden door een combinatie te vinden van de 3 alternatieven. Het resultaat daarvan: 2 combinatie alternatieven

  1. Alternatief Ax

  2. Alternatief Ay


Naar het artikel


Leidingstraat komt ook piepen ...

Naast het complex dossier Noord-Zuid zijn er nog uit te voeren projecten binnen Limburg en Vlaanderen. De leidingstraat beschreven in het krantenartikel is er eentje van. Technologie en industrie staan niet stil en er worden oplossingen gezocht om petrochemische stoffen op een snelle en duurzame manier te transporteren.

Daar kunnen we niet tegen zijn. Er loopt momenteel al een Fluxys- leiding tussen Europark en het militair domein.

Wanneer we echter inzoomen op de kaart en ons omleidingsalternatief langs deze leidingstraat intekenen, dan blijkt dat de bufferbossen ten oosten van KMO-zone Europark, extra belast zullen worden.

De gevolgen zijn groot.

Dubbel zoveel bos verdwijnt; dubbele aantasting van het (Europese, Natura 2000) SBZ- gebied; extra druk op kwetsbaar brongebied; extra geluids- en fijnstofhinder voor de omwonenden van de Kruisven-, Weyer- en Damstraat, omdat de groenbuffer verkleint.

De combinatie van beide alternatieven is dus niet aangewezen. Het is nog maar de vraag of beide projecten van elkaar op de hoogte zijn. Wij zullen dit, met ons actiecomité, onder de aandacht brengen van beide werkgroepen.


Naar het artikel


dieren_droom

Onheil in het hoevebos?

Onrust onder de dieren in en om het hoevebos ... ;-)


Wandeling Tracé-Oost Helchteren en Hoevebos

Ben je benieuwd naar wat we misschien opgeven 'ten voordele van' een oostelijke omleidingsweg?
We hebben een wandeling uitgestippeld door en om de regio waar de omleidingsweg zou komen te liggen.

Meer info


Red de biodiversiteit. Samen en nu!

Wil je dat we van nu tot in de eeuwigheid nog veel van deze prachtige foto’s kunnen tonen? Red dan de biodiversiteit, samen en nu!

Naar de website


Wat doet Hamsel ondertussen?

Ondertussen is de werkgroep Noord-Zuid Limburg met onze opmerkingen op de tussennota aan de slag. En terwijl zij het 'Geïntegreerd onderzoek alternatieven - Fase 2' heeft gestart waarbij er gekeken wordt naar de effecten op mens en milieu, de impact op landbouw en de maatschappelijke kosten en baten voor elk alternatief, heeft Noorse boskat Hamsel opnieuw vriendjes gemaakt…

Naar de video


Een bondgenoot ...

Ook Grootouders voor het klimaat volgt met verbazing de ontwikkelingen in de noord-zuidverbinding en spartacus.

Naar het artikel

Dirk Draulants over het klimaat

Dirk Draulans, ambassadeur van de Grootouders:

"Ik ben altijd een onverbeterlijke optimist geweest, ook met een groot geloof in de kracht van wetenschap, maar nu maak ik mij voor het eerst in mijn leven echt zorgen over wat er op de mensheid afkomt. Ik heb sterk het gevoel dat nogal wat mensen niet beseffen met welk een krachtig en complex systeem we nu worstelen: de klimaatopwarming.

Ik vrees dat de noodzakelijke technologische ontwikkelingen om het tij drastisch te keren, te laat gaan komen om de opwarming te counteren. De mensheid zal daardoor niet uitsterven, maar het leven zal op veel plekken onaangenaam worden voor mensen, en misschien zelfs onmogelijk.

Ik vind dat de volgende generaties recht hebben op een minstens even comfortabel bestaan als de onze en de vorige. Vandaar mijn engagement in de strijd voor een transitie naar een klimaatvriendelijker bestaan."


... De klok tikt wel ...

Beste Liliana Casagrande

De klok tikt wel, inderdaad! En het is inderdaad mooi dat de lokale bevolking en belangengroepen hun invloed kunnen uitoefenen en inspraak hebben in het besluitvormingsproces. Beter dan voor een voldongen feit geplaatst te worden en te merken dat je huis tussen 2 grote banen gaat liggen (Hasseltse Baan in Hechtel) of dat je een geluidscherm in je achtertuin ziet staan (Resterheide in Hechtel).

De klok tikt wel, inderdaad! Het wordt dus tijd dat er een juiste beslissing wordt genomen. Maar niet voor de chauffeurs uit Noord-Limburg, en zeker niet omdat minister Lydia Peeters per se de eerste schop in de grond wilt steken. Maar wel voor de inwoners van Houthalen-Helchteren. U bent van hier afkomstig, konden we opzoeken, dus u weet net zo goed als ons dat Houthalen-Helchteren één grote flessenhals is. Eens men de gemeente voorbij is gaat het wel weer even, tot net voor Hasselt dan toch.

De klok tikt wel, inderdaad! Maar als je telkens weer een nieuw alternatief voorstelt, kan je weten dat er mensen zijn die er kritisch naar kijken en zich verenigen. Soms wellicht voor individuele redenen. Maar eens overdacht en ingewerkt in de materie, drijft het algemeen belang naar boven. Zo was het toen men de Noord-Zuid verbinding in het westen wou omleiden. In media zoals waar u voor schrijft werd dat algemeen belang weggelachen alsof een uniek kevertje die plannen in het water gooide.

Zo is het nu opnieuw met o.a. een voorstel om de omleidingsweg in het oosten van Houthalen-Helchteren aan te leggen.

De klok tikt wel, inderdaad! Maar misschien wordt het eindelijk eens tijd dat we over onze mobiliteit gaan nadenken. De coronacrisis waarin we nu nog steeds zitten heeft al bewezen dat we niet allemaal (dagelijks) met onze bedrijfswagen naar kantoor moeten rijden. We kunnen het openbaar vervoer opnieuw uitvinden (Wist je dat je anderhalf uur onderweg bent naar Lummen klaverblad als je het openbaar vervoer verkiest vanuit Houthalen-Helchteren, slechts 20 minuutjes met de auto). Laat ons de fiets ook niet vergeten. En over goed 5 jaar zullen auto's zelfstandig kunnen rijden en ons als autonome uber taxi's op onze bestemming brengen. m.a.w. autobezit zal zelfs in het verre Limburg geen vereiste meer zijn. En daar moet ook de overheid zijn steentje bijdragen. Maar wellicht loopt ze dan te veel inkomsten mis (BTW, accijnzen en taksen, inschrijving, wegenbelasting, tol, boetes, ...)

De klok tikt wel, inderdaad! En voor het algemeen belang mag er toch nog eens een laatste keer goed nagedacht worden.

Gaan we nog eens een omleidingsweg aanleggen voor mensen die hier niet eens moeten zijn, en dan nog minder bijdragen aan onze lokale economie.

Gaan we nog eens een omleidingsweg aanleggen en de auto blijven promoten of gaan we nadenken over onze mobiliteit?

Gaan we nog eens een omleidingsweg aanleggen en onze toeristische corridor (Molenheide, Hengelhoef, Kelchterhoef, Bokrijk) teniet doen of gaan we die corridor versterken?

Gaan we nog eens een omleidingsweg aanleggen en een andere buurt opzadelen met luchtvervuiling en geluidsoverlast of 1 buurt die daar nu last van heeft een stuk leefbaarder maken?

We kunnen zo nog wel even doorgaan maar we sluiten af met deze:

Gaan we nog eens een omleidingsweg aanleggen en alzo nog meer open ruimte, natuur en biodiversiteit opofferen?

Wij hopen alvast van niet. We vragen al veel te veel van moeder aarde (en voelen de gevolgen daarvan al goed). Het wordt tijd dat we laten wat nog is en teruggeven waar mogelijk. Dat zijn we verplicht aan onze kinderen en onze kleinkinderen en aan de planeet waarop we leven.

En als dat individueel belang is - wij voelden ons toch geviseerd met uw column - dan mag het individueel belang primeren.

Droogte, virussen en nieuwe wegen zijn grootste bedreiging voor bossen

Experts pleiten voor een wereldwijde strategie om bossen en hun bewoners gezond te houden.

Naar het artikel