Voortschrijdend inzicht

Van 7 naar 3 alternatieven

In de loop van 2020 vond een vertrechtering plaats van 7 mogelijke alternatieven. De overgebleven alternatieven werden verder onderzocht.

  1. Alternatief 2 (A2): doortocht over de huidige Grote Baan in Houthalen-Helchteren met 2 tunnels

  2. Alternatief 3 (A3): doortocht over de huidige Grote Baan in Houthalen-Helchteren met 2 tunnels

  3. Alternatief 4 (A4): oostelijke omleiding, bovengronds vanaf Europark tot Helchteren, ondertunneld onder de Hofstraat en Tenhout. Van dit alternatief bestaan er momenteel nog 3 varianten.


Van 3 naar 5

Dank zij o.a. ons protest, het advies van de gemeente, onderzoek en milieuoverwegingen kwamen begin 2021 nog twee combinaties van de doortochtalternatieven in beeld.

  • alternatief Ax: Dit is een combinatiealternatief met één tunnel onder Houthalen (zoals bij A3) en één tunnel onder Helchteren (zoals bij A2). De tunnels halen het doorgaande noord-zuidverkeer uit die kernen. Op de Grote Baan, bovenop de tunnels, rijdt het lokale verkeer van en naar de kernen. Het verkeer vanop de oost-westverbindingen wordt in Houthalen rechtstreeks op de tunnel aangesloten en rijdt in Helchteren bovenop de tunnel.

  • alternatief Ay: Bij alternatief y volgt de regionale wegverbinding N74 het tracé van de Grote Baan. Het is een combinatiealternatief met één tunnel onder Houthalen (zoals bij A3) en één tunnel onder Helchteren (zoals bij A2). De tunnels halen het doorgaande noord-zuidverkeer uit die kernen. Het verkeer vanop de oost-westverbindingen wordt in Houthalen rechtstreeks op de tunnel aangesloten en rijdt in Helchteren bovenop de tunnel. Ter hoogte van de Mangelbeek is er, in tegenstelling tot bij alternatief x, geen uitwisseling tussen lokaal en regionaal/doorgaand verkeer meer mogelijk.

Men noemt het combinatie-alternatieven omdat de Europarklaan in beide scenario's wordt gebruikt als oostelijke omleidingsweg.

Voordelen:

  • Verlichting verkeersintensiteit Kazernelaan in centrum Helchteren

  • Minder impact op de natuur

  • Geen aparte omleidingsweg en tunnel aan de oostzijde van Houthalen en Helchteren

  • Herinrichting Europarklaan als veilige omleidingsweg voor auto en fietser

Nadelen:

  • Verschuiving en verhoging verkeersintensiteit op de Europarklaan

  • Verhoging verkeersintensiteit op de Herebaan Oost, en wellicht Herebaan West